لوله کشی استخر،جکوزی

مهمترین بخش یک موتورخانه لوله کشی استخر آن است. به منظور اتصال تجهیزات برای ، اتصالات و دریچه هایی که آب را از استخر برای فیلتر شدن خارج می کنند. سپس آب تصفیه شده را به استخر برمی گرداند ، کلمه لازم الجراست. در واقع همانند رگ در بدن انسان ارتباط بین سایر اجزا را فراهم می کند. یکی از مهمترین مراحل  ساخت استخر، لوله کشی و کابل کشی آن است که باید با دقت بالایی انجام شود.

لوله های لوله کشی استخر

لوله ای که معمولاً برای لوله کشی استخر درون زمین استفاده می شود ، لوله پلاستیکی سخت upvc است. اما یک لوله پی وی سی انعطاف پذیر نیز وجود دارد و برخی از سازندگان استخر با استفاده از لوله Black Poly(همان لوله پلی اتیلن سیاه) استفاده می کنند، که صد در صد کار اشتباهی است.

لوله کشی استخر لوله سیاه جنس سخت در سایزینگ مختلف

 لوله کشی استخر با لوله پی وی سی RIGID

امروزه بیش از 3 میلیون کیلومتر لوله پی وی سی نصب شده است. و لوله پی وی سی سخت (استاندارد 40) استاندارد لوله کشی استخر است. لوله پی وی سی بسیار سخت و مقاوم است. در صورت نصب صحیح می تواند طول عمر بیش از 75 سال را داشته باشد.

استاندارد 40 لوله پی وی سی ، قطر 2 اینچ ، می تواند فشار 166 psi را تحمل کند. در حالی که لوله PVC با دیواره ضخیم تر ، استاندارد 80 می تواند فشار را تا 243 psi تحمل کند. جدول پی وی سی 40 برای تقریباً همه لوله کشی استخر های مسکونی مناسب است. برنامه 80 به طور معمول به دلیل هزینه بسیار بیشتر در استخرها استفاده نمی شود. قطر داخلی لوله استاندارد 80 به همان اندازه استاندارد 40 است. اما به دلیل ضخامت بیشتر ، 6٪ قطر داخلی کمتری دارد.

(لوله پلیکا) DWV یا لوله تخلیه / پسماند / تهویه ، با پیچاندن یک هسته فوم پی وی سی بین دو لایه پی وی سی جامد ساخته می شود و برای کاربردهای فشار ضعیف مانند لوله های تخلیه یا سیستم های خلا home خانگی در دیوار منظور شده است. از لوله و اتصالات پی وی سی از جدول 20 یا برنامه 40 DWV در لوله کشی سیستم لوله کشی استخر استفاده نکنید.

لوله کشی استخر با پی وی سی FLEX

لوله پی وی سی انعطاف پذیر از همان پلی وینیل کلراید همانند لوله صلب ساخته شده است ، اما با پلاستیک کننده های اضافه شده و دنده های سطح برای خم شدن یا انعطاف پذیری لوله امکان پذیر است. استاندارد 40 Flex PVC در چندین رنگ و بدون تفاوت ماده موجود است.

لوله فلکس دارای چندین مزیت نسبت به PVC سخت است. نصب آسانتر و سریعتر در طولانی مدت از استخر به پمپ ، پیچیدن گوشه ها و انتقال بدون نیاز به اتصالات لوله کشی ، به راحتی انجام می شود. Flex PVC همچنین بهتر از PVC سخت در برابر حرکت زمین یا فشار خارجی مقاومت می کند.

لوله فلکس همچنین می تواند در برابر یخ زدگی مقاومت کند. کشیدگی تا تقریباً 10٪ از آب منجمد داخل لوله را تحمل کند. با این وجود ، در صورت یخ زدگی آب در لوله ، آرنج یا کوپلینگ های پی وی سی هنگامی که برای اتصال بخشهایی از لوله فلکس استفاده می شوند ، می توانند ترک بخورند.

علامت گذاری روی لوله PVC به چه معناست؟

تولید کنندگان لوله های پی وی سی لازم است که لوله های خود را با اطلاعاتی در مورد نوع لوله و استانداردهای ASTM که لوله تولید می شود ، علامت گذاری کنند.

  • نام سازنده یا علامت تجاری
  • استاندارد ASTM که با آن مطابقت دارد
  • اندازه لوله
  • کد تعیین مواد
  • DWV برای تخلیه ، زباله ، لوله تخلیه
  • تحمل فشار
  • شماره کلاس استاندارد
  • مناسب بودن برای آب آشامیدنی

معمولا به چه سایزینگ لوله کشی استخر نیاز دارم؟

استخرهای زیر زمین به طور معمول با لوله های پی وی سی 1.5 “یا 2.0” لوله کشی می شوند. اگر بتوانید علامت گذاری را روی یک لوله پیدا کنید. و توانستید آنها را بخوانید. قطر اسمی لوله را نشان می دهد. شما همچنین می توانید لوله را اندازه گیری کنید. اما لوله PVC 1.5 “در واقع دارای قطر بیرونی 1.90” است. و لوله PVC 2 “اگر در عرض لوله اندازه گیری شود و به دقت” چشم زده شود. ” در واقع 2.375″ خواهد بود.
یافتن هر دو لوله 2 “و 1.5” در سیستم های استخر غیر معمول نیست. و لوله کشی استخر پیچیده تر نیز ممکن است از لوله های پی وی سی کوچکتر “یا 1” برای سرریز آبگرم ، اتصالات کلر ساز یا پمپ تقویت کننده استفاده کنند. اندازه لوله با قطر بزرگ دارای مقاومت کم ، جریان سریعتر آب و فشار کلی پایین سیستم است.

چه نوع لوله پی وی سی استخر دارم؟

در بیشتر استخرهای داخل زمین از رنگ سفید استفاده می شود. استاندارد 40 لوله PVC ، نوع 1 ، درجه 1. جدول 80 لوله و CPVC لوله با درجه حرارت بالا معمولاً به رنگ خاکستری است. لوله فلکس دارای آجدار ، انعطاف پذیر و دارای رنگهای مختلف است. هیچ تفاوتی در محصول ندارد. لوله Black Poly البته یک رنگ سیاه است و با استفاده از اتصالات درز دار خاردار و خاکستری ،لوله کشی استخر در مقایسه با اتصالات پی وی سی چسب ، مشخص می شود.

چه نوع اتصالات پی وی سی لوله کشی استخر را باید استفاده کنم؟

برای اتصال بخشهای لوله پی وی سی و ایجاد چرخش یا تغییر جهت ، از اتصالات مختلفی مانند کوپلینگ ، MTA ، FTA ، 90 و 45 استفاده می شود. هنگام استفاده از سیستم های استخر لوله کشی ، فقط از جدول 40 اتصالات فشار PVC استفاده کنید. اتصالات DWV (تخلیه / زباله / منفذ) فقط حدود ½ ”عمق دارند تا بتوانند لوله را در آن چسب بزنند. در حالی که اتصالات فشار لوله را تا عمق بیش از 1” می چسبانند.
اتصالات فشار پی وی سی نیز در برنامه ضخیم تر 80 و در CPVC مقاوم در برابر حرارت ، که معمولاً در پمپ استخر و ورودی / دهانه های بخاری استفاده می شود. با هزینه بسیار بیشتر در دسترس هستند. لوله کشی استخر بالای زمین اغلب از شیلنگ های فیلتر و آداپتورهای شلنگ استفاده می کنند. اما در صورت تمایل می توانند از PVC سفت و سخت استفاده کنند.

آیا می توان از طریق نور خورشید به لوله کشی استخر پی وی سی آسیب زد؟

بله ، مانند همه پلاستیک ها و وینیل ها ، اشعه ماورا بنفش حاصل از آفتاب ، نرم کننده ها و رزین های موجود در لوله PVC را از بین می برد. منجر به خرابی یا ضعیف شدن لوله و اتصالات پی وی سی در طول زمان می شود. در بیشتر استخرهای دارای سایه نسبت به لوله های در معرض ، نگرانی چندانی وجود ندارد. برای استخرها در مناطق بسیار گرم و آفتابی ، با قرار گرفتن در معرض آفتاب تمام روز ، تولید کنندگان توصیه می کنند که لوله کشی استخر را با رنگ بیرونی بر پایه آب نقاشی کنید. اگرچه برخی از طرفداران استخر در آریزونا می گویند که رنگ نیازی نیست. برای این منظور نوارهای بادوام در فضای باز نیز موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *